Als we focussen op mondelinge taalvaardigheid van leerlingen, valt het belang van interactie niet te overschatten. In dit leertraject helpen we jou, als taalgerichte leerkracht, op weg in interactie.
Het meeste leren komt tot stand door over een onderwerp van gedachten te wisselen, elkaar te bevragen en elkaar informatie te geven. Daarom creëer je als leerkracht gevarieerde mogelijkheden tot interactie. Laat je een leerling aan het woord, dan krijg je zicht op
-> wát de leerling weet over de lesstof -> hóe hij die kennis verwoordt
Interactie is niet beperkt tot leerkracht-leerling, maar geldt ook voor de interactie tussen leerlingen onderling. Door leerlingen gestructureerd te laten spreken (en schrijven), leren ze hun kennis verwoorden en delen met anderen. Je organiseert dus zoveel mogelijk opdrachten om leerlingen te laten samenwerken én taal te laten produceren. Aan het eind van dit leertraject:- Ken je enkele technieken om meer uit leerkracht-leerling interactie te halen.
- Weet dankzij concrete werkvormen en voorbeelden aandachtiger om te gaan met interactie in jouw lessen.
- Weet je op welke manier je leerling-leerling interactie effectief kan laten plaatsvinden.
-
87.5 % Geslaagd
-
0 % In bewerking
-
0 % In bewerking
-
0 % In bewerking